Termin „używany wózek widłowy” może dotyczyć pojazdów w bardzo różnym wieku i stanie technicznym. Jak z biegiem lat zmienia się cena tego typu urządzeń?

Choć wiek nie jest najistotniejszym wyznacznikiem ceny urządzeń intralogistycznych, pośrednio ma na nią wpływ. Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku stan techniczny pojazdu. Czynnikami decydującymi dla kondycji podzespołów są przebieg maszyny oraz charakterystyka warunków, w jakich była używana. Trafna w tym przypadku wydaje się analogia z samochodami osobowymi. Po zadbanym, serwisowanym u autoryzowanego dystrybutora i używanym sporadycznie, oszczędnie i mało intensywnie aucie można spodziewać się dużo lepszego funkcjonowania niż po flotowym wozie, eksploatowanym przez wielu różnych kierowców, którzy wyjeździli łącznie 300 tysięcy kilometrów w 2-3 lata.

W przypadku urządzeń transportowych, szczególne znaczenie dla tempa zużywania się pojazdu ma częstotliwość jego wykorzystania oraz ogólna charakterystyka otoczenia roboczego. Praca na trzy zmiany w chłodni, mroźni, hucie, przetwórni lub zakładzie, funkcjonowanie w którym wymaga przemieszczania się pomiędzy strefami o skrajnie różnych temperaturach, może przyczynić się do postępu korozji – chemicznej lub wynikającej ze skraplania się wody. Tego typu uwarunkowania wpływają na stan techniczny poszczególnych elementów w dużo większym stopniu niż wiek pojazdu.

Dlatego też podczas zakupu używanego wózka widłowego warto dokładnie przyjrzeć się dokumentacji stwierdzającej pochodzenie i charakterystykę sposobu wykorzystania pojazdu. Wskazówką mówiącą o realnym stanie maszyny znacznie więcej niż jej rocznik jest zestawienie zrealizowanych prac serwisowych oraz liczba przeprowadzonych napraw. Innymi słowy, wiek pojazdu powinien mieć drugorzędne znaczenie dla jego ceny. Zależy ona raczej od historii wózka oraz jego ogólnego stanu technicznego    

ZOBACZ WSZYSTKIE OFERTY